Jak dbać o rower? Serwis i konserwacja
Niezależnie od tego, czy rowerem jeździmy na co dzień, czy tylko od czasu do czasu, powinniśmy o niego zadbać. Choć jest to pojazd stosunkowo wytrzymały, jest narażony na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Co ważne, dbałość o jednoślad obejmuje zarówno regularną konserwację we własnym zakresie, jak i profesjonalny serwis rowerowy – dlatego przyjrzyjmy się bliżej, co zrobić, aby utrzymać rower w doskonałym stanie technicznym.
Samodzielna konserwacja roweru
Jedną z podstawowych zasad jest czyszczenie roweru z kurzu, piasku, błota i wody. Wystarczy do tego miękka szczotka, szmatka lub gąbka, a do poważniejszych zabrudzeń również woda z detergentem. To ważne, aby nie używać wody pod ciśnieniem, ponieważ może to spowodować wymycie smaru z łożysk, a także przedostanie się do ich wnętrza wilgoci, co może negatywnie wpłynąć na ich stan. Szczególną uwagę warto zwrócić na łańcuch, przerzutki i zębatki, ponieważ gromadzące się tam zanieczyszczenia mogą spowodować uszkodzenie układu napędowego roweru.
„Grubsze” zabrudzenia najlepiej czyścić od razu, dobrze jest również porządnie umyć i osuszyć rower przed sezonem zimowym. Warto także pamiętać o regularnym smarowaniu przerzutek, łańcucha i linek hamulcowych za pomocą przeznaczonych do tego preparatów. Dzięki temu na wiosnę unikniemy kosztownego serwisu rowerowego MTB oraz konieczności usunięcia poważniejszych usterek, które spowoduje korozja.
Profesjonalny serwis rowerowy
Mimo wszystko nie powinniśmy dbać o rower wyłącznie samodzielnie. Jest to bardzo ważne, ale nic nie zastąpi wizyty w profesjonalnym serwisie rowerowym, w którym nasz jednoślad zostanie dokładnie obejrzany. Do serwisu rowerowego np. BikeWorkshop z Bielska-Białej najlepiej oddać rower po zakończeniu sezonu rowerowego lub przed jego rozpoczęciem. Zima to czas, kiedy zazwyczaj nie jeździmy lub jeździmy mniej, a jednocześnie w serwisach jest mniejszy ruch, dlatego to doskonały moment na dokładny serwis naszych dwóch kółek.
W ramach przeglądu specjaliści dokonają kontroli wizualnej stanu technicznego elementów takich jak: opony, napęd, hamulce, amortyzatory, sztyce, sprawdzą centryczność kół, obejrzą ramę, zweryfikują ewentualne luzy, a także dokonają oglądu linek, pancerzy i przewodów. Dodatkowo dokonają regulacji haka ramy, przerzutek, hamulców, sprawdzą ciśnienie w oponach i siłę dokręcenia śrub, a jeśli coś ich zaniepokoi, dokonają niezbędnych napraw lub wymiany części. Dzięki temu podczas jazdy nie zaskoczy nas niespodziewana awaria, a rower będzie w doskonałym stanie przez dłuższy czas.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana