Jakie usterki techniczne najczęściej dotyczą śmigłowców?

Eksploatacja wszystkich statków powietrznych musi być prowadzona w sposób, który minimalizuje ryzyko pojawiania się w czasie lotu usterek technicznych, które mogą stanowić realne niebezpieczeństwo dla pilotów, pasażerów i ładunku, a także osób przebywających w pobliżu trasy przelotu oraz znajdującego się tam mienia. W tym celu maszyny są poddawane ściśle określonym czynnościom obsługowym, przeglądom okresowym i niezbędnej konserwacji.
Dlaczego przeciwdziałanie usterkom jest tak istotne?
Nadzór nad operacjami lotniczymi jest niezwykle restrykcyjny, wszelkie nieprawidłowości są więc na bieżąco rejestrowane i dokładnie badane. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku zdarzeń lotniczych, tj. incydentów i poważnych incydentów, które mogą doprowadzić do katastrofy. W większości przypadków przyczynami niebezpiecznych sytuacji są błędy popełniane przez pilotów, lecz w grę wchodzą zanieczyszczenia paliwa czy awarie. Choć prawidłowe serwisowanie śmigłowców znacznie redukuje prawdopodobieństwo pojawienia się usterki, to warto pamiętać, że w tak złożonych maszynach nawet uszkodzenie mało istotnego detalu może skutkować defektem innych podzespołów, a w efekcie stworzyć ryzyko katastrofy. Wśród układów mogących odmawiać posłuszeństwa znajduje się bardzo rozbudowana i skomplikowana elektronika, w tym awionika odpowiadająca za nawigację, komunikację oraz kontrolę parametrów lotu. Popsuć mogą się również elementy elektryczne, układy hydrauliczne oraz ogromna ilość podzespołów mechanicznych związanych z m.in. jednostkami napędowymi, przekładnią główną i ogonową, a także wirnikiem głównym i ogonowym.
Jakie są przyczyny awarii?
Uszkodzenia poszczególnych podzespołów mogą mieć różne powody. Często są to problemy wynikające z wad materiałowych lub błędów popełnianych na etapie produkcji konkretnej części. Są one o tyle groźne, że większości z nich nie da się odpowiednio wcześnie wykryć już podczas eksploatacji maszyny. Przyczynami może być też nieprawidłowa obsługa techniczna albo nieświadome lub umyślne naruszenie obowiązujących procedur. Gwarancją utrzymania właściwego stanu technicznego maszyny jest korzystanie z firmy mającej doświadczenie w zajmowaniu się danym typem sprzętu np. HeliMax, obsługującej śmigłowce Bell 206, 407, 427, 429, 505 oraz Robinson R44 i R66.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Corrado. Rowery, narty, odzież sportowa
Sportowe artykuły, sprzęt - detal
woj. podlaskie15-881 Białystok, Sukienna 9 lok. 3