Konserwacja silnika zaburtowego
Regularne prowadzenie prac konserwacyjnych silnika zaburtowego jest podstawą bezpiecznego użytkowania go. Należy pamiętać, że ten rodzaj silników jest wystawiony na szczególnie niesprzyjające warunki, dlatego odpowiednie kontrolowanie go oraz oczyszczanie, pozwala na zachowanie bezawaryjności. Podpowiadamy, o czym należy pamiętać, konserwując silnik zaburtowy.
Smarowanie silników zaburtowych
Jak w każdym rodzaju silnika jednym z najważniejszych elementów jest zadbanie o prawidłowy poziom płynów eksploatacyjnych. W przypadku olejów silnikowych wszystko jest uzależnione od rodzaju danego silnika. Te dwusuwowe smarowane są przy pomocy mieszanki paliwowej. Olej jest wlewany albo bezpośrednio do paliwa, albo do wyznaczonego zbiornika. W przypadku starszych silników należy pamiętać o używaniu produktów minimalizujących powstawanie nagaru.
Niektóre elementy: wielowypusty dźwigni zmiany biegu, wał śruby łożysko ślizgowe, elementy cięgieł – wymagają regularnego użycia smarów stałych w celu obniżenia tarcia. Natomiast przekładnia główna powinna być smarowana olejem przekładniowym.
Przed rozpoczęciem sezonu i po jego zakończeniu wskazane jest udanie się do serwisów, takich jak Taurus Sea Power z Pruszcza Gdańskiego, w celu wykonania przeglądu oraz dokonania niezbędnych napraw.
Czyszczenie silników zaburtowych
Silniki zaburtowe wymagają regularnego czyszczenia, ponieważ szybko dochodzi do jego zanieczyszczenia pyłami i materiałem organicznym, które wciągane są przez gaźnik. Dodatkowo w przypadku silników starszego typu dochodzi do gromadzenia się niespalonych cięższych frakcji paliwa.
Pierwszym etapem prac powinno być oczyszczenia gaźnika, poprzez dostarczenie do jego gardzieli preparatu czyszczącego (przeznaczonego do silników zaburtowych). W ten sposób zostaną usunięte z niego zanieczyszczenia, które mogą się przedostawać do mieszanki paliwowej.
Następnym krokiem jest pozbycie się zacieków ze smaru, które pojawiają się pomiędzy obejmą a kolumną. Czyści się je zwykłą wodą z dodatkiem mydła, po czym warto użyć pasty woskowej dla zwiększenia połysku oraz nałożenia warstwy ochronnej na powierzchnie. Ostatni etap należy do najtrudniejszych i najczęściej odbywa się w trakcie prac serwisowych. Silnik należy przełożyć do zbiornika z czystą wodą (beczki lub specjalnego basenu serwisowego) i uruchomić go. W ten sposób czyszczony jest układ chłodzenia, w którym zbierają się duże ilości zanieczyszczeń organicznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana