Które elementy silników zaburtowych najczęściej wymagają wymiany?

Spis treści
Silniki zaburtowe stosowane są jako podstawowy lub alternatywny napęd różnego rodzaju jednostek pływających. Można się z nimi spotkać zarówno w przypadku małych łódek, jak i dużych jachtów. Aby silnik zaburtowy służył przez długi czas, trzeba o niego odpowiednio dbać. Nierzadko naprawa wymaga wymiany elementów. Które z nich wymienia się najczęściej?
Uszczelki
Do najczęściej wymienianych elementów silników zaburtowych należą uszczelki. Dbanie o ich stan jest bardzo ważne, ponieważ jeśli do silnika dostanie się woda, może to skutkować poważną i kosztowną do usunięcia awarią. Uszkodzenia uszczelek często wynikają ze wkręcenia się żyłki wędkarskiej w śrubę – wał silnika wciąga ją pod uszczelki, co może doprowadzić do poważnej usterki jednostki napędowej. Niektórzy producenci silników próbują zapobiec tej sytuacji poprzez zastosowanie śrub o specjalnie profilowanych łopatkach, które mają zapobiegać nawijaniu żyłki na wał, ale wciąż jest to jedna z najczęstszych przyczyn defektów silników zaburtowych.
Przeczytaj również: Awaria silnika łodzi motorowej - czy da się jej zapobiec?
Świece zapłonowe
Kolejnymi elementami silników zaburtowych, które często wymagają wymiany, są świece zapłonowe. Ich uszkodzone oprawy mogą wytwarzać iskry zdolne do zapłonu oparów paliwa pod pokrywą silnika, co może doprowadzić do wybuchu. Aby sprawdzić stan świec zapłonowych, należy zdjąć ich oprawę i wyciągnąć, a następnie dokonać przeglądu. Jak tłumaczy specjalista z firmy Inter Service z województwa śląskiego, na konieczność wymiany świec wskazują ślady zużycia elektrody oraz nierówności, pęknięcia, rozdwajanie lub zepsucie materiału izolacji. Przed montażem świecy zapłonowej należy oraz oczyścić gniazdo z zanieczyszczeń.
Przeczytaj również: Jak dbać o silnik zaburtowy? Serwis i konserwacja
Jakie inne elementy silników zaburtowych często podlegają wymianie?
Oprócz uszczelek i świec zapłonowych w silnikach zaburtowych często wymienia się śruby napędowe. Ich awarie objawiają się niższą mocą silnika oraz jego nadmiernym drganiem. Należy sprawdzić, czy śruby mocujące silnik nie są luźne – a jeśli tak, przykręcić je – oraz czy wokół śruby napędowej nie owinął się jakiś przedmiot, na przykład wodorost. Jeśli jednostka się nie uruchamia, najlepiej zdecydować się na serwis silnika zaburtowego. Skorzystanie z usług fachowców może być również konieczne w przypadku spalenia bezpiecznika. W takiej sytuacji należy zlokalizować i usunąć przyczynę przeciążenia. W przeciwnym wypadku bezpiecznik może szybko ponownie ulec spaleniu.
Przeczytaj również: Przeglądy silników zaburtowych. Zasady postępowania
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Row-Mix Specialized Concept Store - Sklep Rowerowy
Rowery
woj. małopolskie30-418 Kraków, Zakopiańska 72
-
GardenPools4All Baseny dla każdego Piotr Kaprykowski
Baseny - budowa, produkcja, sprzedaż
woj. lubuskie66-200 Świebodzin, Boczna 6b lok. 7