Rodzaje zapięć rowerowych
Rower jest popularnym środkiem transportu, wykorzystywanym do przemieszczania się, a także do rekreacji i uprawiania sportu. Nowoczesne rowery są tworzone z wysokiej jakości materiałów, z zastosowaniem kosztownych mechanizmów i części. Dlatego stanowią sporą pokusę dla amatorów cudzego mienia – nie tylko, gdy są parkowane na ulicy, ale też przechowywane w piwnicach czy garażach. W zabezpieczaniu sprzętu pomagają odpowiednie zapięcia rowerowe.
Rola zapięć rowerowych a ich skuteczność ochrony
Podstawowym zadaniem zapięcia rowerowego jest zabezpieczenie dwukołowca przed kradzieżą. Nowoczesne rowery nie zawsze mogą być przypinane za pomocą tradycyjnych akcesoriów ze względu na konstrukcje pojazdu. Jedną z przeszkód bywają wypinane koła, które można zdjąć bez użycia kluczy. W takim modelu przypięcie łańcuchem za ramę do stojaka nie gwarantuje ochrony przed uszkodzeniem.
Poza wyborem modelu zapięcia, np. w sklepie rowerowym firmy NORTHTEC, warto też zadbać o odpowiednie mocowanie jednośladu. Przypięcie go do słupka parkingowego nie zapewni właściwej ochrony, gdyż zapięcie można z niego zdjąć, podnosząc rower do góry. Nie sprawdzi się też mocowanie do siatki, którą złodziej może przeciąć nożycami do drutu czy kombinerkami.
Typy zapięć rowerowych i ich charakterystyka
Zapięcia rowerowe pełnią te same funkcje, jednak różnią się budową i skutecznością ochrony. Do typowych rozwiązań zaliczają się:
- linka standardowa – składa się ze splecionych ze sobą i skręconych śrubowo stalowych drutów, jest lekka, ale łatwa do pokonania przez złodzieja,
- linka z dodatkowym zbrojeniem – stanowi połączenie linki standardowej z osłoną z metalowych pierścieni i tworzywa,
- łańcuch – jest złożony ze stalowych ogniw w osłonie. Charakteryzuje się sporym ciężarem i dużą elastycznością, zapewniając stopień ochrony podobny do U-locka,
- zapięcie typu U-lock – jest zapięciem sztywnym, przez co stwarza ograniczenia w mocowaniu. Ma formę u-kształtnego pręta uzupełnionego zamkiem na klucz lub szyfrowym,
- blokada tylnego koła – jest mocowana na stałe nad tylnym kołem, uniemożliwiając jego obracanie się. Niestety nie przeszkodzi złodziejowi w podniesieniu roweru.
Wybór odpowiedniego zapięcia do roweru powinien być podyktowany wartością pojazdu oraz stopniem jego narażenia na kradzież. Im są one większe, tym bardziej warto zainwestować w opatentowane zamki i trudne do przecięcia łańcuchy. Można też połączyć dwa zapięcia, dodatkowo chroniąc części łatwe do zdjęcia. Natomiast w przypadku kradzieży w odszukaniu sprzętu pomoże lokalizator GPS.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana